Doel: Je leert
• Veel voorkomende psychiatrische ziektebeelden
• Achtergronden van dementie en herkennen van dementie
• Oefenen van gesprekstechnieken bij klanten met psychiatrische ziektebeelden en dementie met medewerking van een acteur
• Adviezen voor de omgang
• Bemoeizorg
• Wetgeving
• Sociale kaart, mogelijkheden om te verwijzen of derden in te schakelen
Je bent in staat om
• Te bepalen welke gesprekstechniek en houding gewenst is bij bepaalde doelgroepen
• De juiste instanties voor hulpverlening en andere dienstverlening voor deze doelgroep te benaderen en in te schakelen
• Je eigen grenzen te bewaken
• Om te bepalen waar je verantwoordelijkheid ligt ten opzichte van deze klanten
De training kent een prettige afwisseling tussen theorie, onderzoek en praktisch oefenen, zodat je concreet weet hoe je het geleerde de volgende dag in de praktijk toe kunt passen.
Voor wie: Verhuurmedewerkers, sociaal huismeesters, medewerkers in de technische dienst en anderen die veel klantcontacten hebben.
Extra informatie: Omgaan met probleemgedrag van huurders waarbij je niet goed weet wat er aan de hand is, is heel lastig. In deze cursus krijg je zicht op diverse psychiatrische achtergronden, verslaving en dementie. Je leert do’s en don’ts voor de omgang met deze klanten. Vanuit de beleving van deze personen worden praktische adviezen gegeven voor de omgang met probleemgedrag.